KLĄSKAWKA

Kląskawka - foto Wikipedia

Kląskawka – foto Wikipedia

Długo przyglądałem się ciekawemu ptakowi, który przysiadł na niewielkim krzaku, jakieś pięćdziesiąt metrów ode mnie, czekając aż się przybliży. Wiedziałem, że skrzydlate zwierzęta reagują na ruch i moje zastygnięcie dawało szansę dostrzeżenia elementów ubarwienia, kształtu i wielkości. Po jakimś czasie miałem już pewność, że obserwuję kląskawkę (Saxicola rubicola), ptaka dość licznego w Europie i na północy Afryki, ale u nas występującego rzadko, głownie w południowych regionach. Zmiany pogodowe i ocieplenie klimatu powodują, że gatunek ten zalicza się obecnie do ekspansywnych i widuje się poszczególne osobniki wyżej na północy. Taka przygoda i mnie się przytrafiła, a charakterystyczne odgłosy lit-tak-tak, utwierdziły mnie w przekonaniu, że to właśnie jest rzadki przedstawiciel rodziny muchołówkowatych. Ptak ma brązowo-czarne ubarwienie piór, ale na podbrzuszu pojawia się kolor pomarańczowy, biały i ciemniejsze kreski, przy czym samica – jak zwykle u tych zwierząt – ma spłowiałe ubarwienie. Czarny ogon i jednolicie ciemne skrzydła kontrastują z szarościami pokryw podogonowych i akcentami bieli pod głową i w miejscu połączenia skrzydeł z kuprem. Ptak nie był zbyt ruchliwy, zastygał na wyniosłych czubkach krzewów i tylko obracał głowę, sondując dokładnie przestrzeń wokół siebie. Widział mnie przez cały czas, wykazywał spore zainteresowanie moją posturą, a gdy tylko ruszyłem powoli, by baczniej mu się przyjrzeć, odleciał w dal, utrzymując stale tę samą odległość ode mnie. Zdumiewające było to spotkanie, bo przebywając w południowo-wschodniej Polsce, nie widziałem ani jednej kląskawki – nieoczekiwanie przedstawiciel tego gatunku, bo to był samiec, przybliżył się do mnie i przyglądałem mu się na obrzeżach Bydgoszczy. Tu też nie brakuje suchorostów, karłowatych krzewów, wielkich otwartych przestrzeni i zapewne pobliskie lotnisko, z szerokimi płaszczyznami, jako żywo przypominającymi step, przyciągnęły tego jakże rzadkiego gościa.

Skomentuj

