KROPLE

???????????????????????????????

Od rana pada i pada… Spojrzałem w Internecie na pogodową mapę satelitarną Europy i zobaczyłem, że nad Polską pojawił się prawdziwy wir gęstych, burzowych chmur. Moja córka pojechała do Włoch, ale nawet tam, choć jest bardzo gorąco, miała jeden dzień deszczowy – by zwiedzić Wenecję, ruszyła jednak znad Adriatyku ku północy i zbliżyła się znacząco ku wielkim kłębowiskom chmurnym. Paradoksalnie przy takiej pogodzie można robić dobre fotografie natury, szczególnie kwiatów, liści drzew i owoców, bo kropelki wody dają niezwykłe efekty graficzne i zatrzymują w sobie światło. Kiedyś wydawałem książkę poetki z Poznania i potrzebowałem róży w woalu wodnym, bo taką sobie ta pani wymarzyła, więc fotografowałem sporo tych kwiatów, dodatkowo pomagając sobie w tym specjalnym spryskiwaczem. Powstało wiele pięknych zdjęć, które przydadzą się zapewne przy kolejnych wydaniach poezji. Ta polska szarość jest charakterystyczną cechą naszej rzeczywistości i przekłada się zapewne na charaktery ludzkie, często mroczne, pełne ciemnych stron, rzadko otwierające się na słońce i świetlistość świata. Ważne jest jednak by tę promienność w sobie wypracować i cieszyć się każdym dniem, czy pada, czy nie – czy pojawia się błękit na niebie, czy pośród granatu i czerni nagle ukazuje się wielka błyskawica. Warto spojrzeć na to, co ma się do zrobienia i co się zrobiło, a wtedy – przynajmniej u jednostek twórczych – pojawi się przekonanie, że pogoda jest tylko jednym z elementów naszego świata, wcale nie tak znaczącym, jak by się wydawało. Byłem przez ponad pół roku w Stanach Zjednoczonych, gdzie stale było gorąco i utrzymywała się ogromna wilgotność, a pod koniec pobytu zacząłem już tęsknić za polskim śniegiem i zmiennością pór roku. Gdy się właściwie ubierzemy, zabezpieczając się przed kroplami deszczu, możemy cieszyć się także szarościami i tym, co rozgrywa się na niebie. Dlatego też często przystaję w drodze, zatrzymuję się w pędzie i kontempluję chmury, jakże dynamiczne zmiany na niebie, które mają w sobie coś z gwałtowności ludzkiego życia i dramatów, w nim się rozgrywających.      

Skomentuj

