OWOCE KRZEWÓW

Jesienna pora sprzyja obserwacjom w naturze – szczególnie urodziwie prezentują się owoce krzewów i niewielkich drzew. Prezentowałem niedawno sporo moich fotografii jarzębiny, a teraz kolej na inne barwne kuleczki, których wiele pojawiło się w gęstwinach i na obrzeżach leśnych, parkowych i ogrodowych dróg. Niektóre z nich – jak na przykład trzmielina i kruszyna – mają owoce trujące, ale ptakom to nie przeszkadza i jedzą je jak leci. Zresztą w zimie większość szkodliwych substancji traci swoją moc – podobnie dzieje się podczas gotowania owoców. Soki z dzikiego bzu robi się tylko z czarnych owoców, dość długo gotowanych, a tego rodzaju obróbka niszczy też trucizny w jarzębinie czy głogu.

Bez czarny

Berberys

Jarząb

Cis pospolity

Trzmielina pospolita

Dzika róża

Śnieguliczka biała

Dzikie wino

Czeremcha pospolita

Dereń biały

Ognik

4 Komentarze

  1. Beata said,

    2012/08/22 @ 7:57

    Witam
    Chciałam zwrócic uwagę na podpisy zdjęć. Wydaje mi się, ze na zdjęciu, które jest podpisane „głóg” znajduje sie jarząb. natomiast zdjęcie z podpisem kruszyna, raczej przypomina czeremche. Oczywiście mogę się mylic:) Ale ogolnie zdjęcia sa bardzo ładne:) i miło na nie popatrzec
    pozdrawiam

    • lebioda said,

      2012/08/22 @ 8:19

      Dziękuję za komentarz. Wszystko jest możliwe, a te owoce są bardzo do siebie podobne.
      Wydawało mi się, że po porównaniu z innymi fotografiami, dobrze je oznaczyłem.
      Porównałem kształt liści, kolor i wielkość owoców. Może jednak się mylę…

  2. 2012/09/06 @ 10:48

    Witam serdecznie. Chcialbym zwrocic uwage na blad – zdjecie opisane jako „Kruszyna pospolita” to w rzeczywistosci „Czeremcha pospolita”. Te dwie rosliny mimo, ze ich owoce sa z wierzchu do siebie podobne, nie sa wcale ze soba spokrewnione. Owoce kruszyny wyrastaja pojedynczo bezposfrednio z galezi, maja 2-3 jasne pestki o jajowatym ksztalcie, jasny miazsz i w spozyte w wiekszej ilosci powoduja biegunke, nie rosna w gronacvh. Czeremcha natomiast pospolicie nazywana „dzika wisnia” ma jedna pestke, w odroznieniu od kruszyny rosnie w gronach (jak na zdjeciu), ma delikatnie cierpki, slodki smak (w zaleznosci od gleby: piaski – bardziej cierpki, torfy – bardziej slodki), miazsz koloru wisniowego i wychodzi z niej pyszna nalewka oraz wino 😀

    • lebioda said,

      2012/09/06 @ 12:26

      Dziękuję za podpowiedź. Ta – druga już – sugestia mnie przekonała i zmieniłem podpis.
      Pozdrawiam serdecznie. DTL


Dodaj komentarz