PAUL NEWMAN (1925-2008)

 

 

W wieku osiemdziesięciu trzech lat zmarł na raka w Stanach Zjednoczonych Paul Newman. Przez wiele lat był częścią mojego świata i należał do ulubionych aktorów. Podziwiałem jego sprawność aktorską i życiową, gdy rozwinął kulinarny biznes i co roku zarabiał ogromne pieniądze na kinie i na sosach. Gdy chodziłem do kina „Mimoza” lub „Słońce”, gdy z moją dziewczyną bywałem często na seansach w „Pomorzaninie” czy „Awangardzie” lub pobliskim „Bałtyku”, widywałem go w westernach, filmach akcji, obrazach o bogatej finansjerze i w komediach. Mógłbym tu wymień takie filmy jak: Sędzia z Teksasu (1972), Płonący wieżowiec (1974), Nieme kino (1976), Fort Apache, Bronx 1981), Werdykt (1982) i Kolor pieniędzy (1986) czy Projekt Manhattan (1989). Jednak największe wrażenie zrobił na mnie ten aktor w Żądle (1973) i w niezapomnianym westernie Butch Cassidy i Sundance Kid (1969), z piękną balladą Boba Dylana Knockin\’ On Heaven\’s Door. To z niej pochodzi zwrotka: Mama, put my guns in the ground/ I can\’t shoot them anymore./ That long black cloud is comin\’ down/ I feel like I\’m knockin\’ on heaven\’s door. Zawierała ona zakodowane przesłanie pacyfistyczne i w epoce wojny w Wietnamie i rozwoju ruchów hipisowskich, rozgrzewała młodych ludzi do czerwoności. Newman miał niezwykle wyrazistą twarz, urodę amerykańskiego oficera marynarki wojennej i jakąś prawniczą, sędziowską , dostojność ruchów, a przy tym był człowiekiem niezwykle szlachetnym, nie ulegającym naciskom lobby filmowego. Nawet plotkarskie gazety go oszczędzały, bo nie dostarczał im żadnej pożywki. Pozostawił po sobie legendę wielkiego aktora i wspaniałego człowieka, który żył i odszedł w zgodzie ze swoim sumieniem. Numerolodzy wskażą zapewne, że urodził się i umarł dwudziestego szóstego dnia miesiąca.

2 komentarzy

  1. Zawieruszona said,

    2008/09/28 @ 22:06

    Przez chwile bałam się, że zniknął Pan z sieci…

  2. LTD said,

    2008/09/28 @ 22:20

    Nie, nie, to była tylko awaria serwera. Będą teraz też i zdjęcia, bo nauczyłem się je wstawiać.


Skomentuj

